Gdy domowe sposoby i łagodne leki nie pomagają, lekarz przepisuje antybiotyk. Ten ma jednak często skutki uboczne i podrażnia układ pokarmowy. Problemy z żołądkiem często pojawiają się też podczas egzotycznych wakacji, na które coraz częściej wybieramy się, aby przetrwać zimę w Polsce. Zapytaliśmy specjalistę, jak chronić organizm przed silnymi lekami i uniknąć nieprzyjemnych przygód z żołądkiem w podróży.

SKUTKI UBOCZNE

Choć antybiotyki pomagają zwalczyć drobnoustroje odpowiedzialne za wywołanie choroby, niszczą też dobre bakterie, ważne dla prawidłowego funkcjonowania organizmu. Zwłaszcza te w przewodzie pokarmowym, które ułatwiają pracę jelit, umożliwiają przyswajanie niektórych witamin (z grupy B) i utrzymują prawidłowe pH. Gdy flora bakteryjna zostanie zniszczona przez antybiotyk, mogą pojawić się takie dolegliwości, jak biegunki, zaparcia i grzybica. Na skutek zaburzonego wchłaniania witamin może też dojść do ich niedoborów.

JOGURT + SUPLEMENT

Już od pierwszego dnia stosowania antybiotyków i przez kilka dni po zakończeniu kuracji przyjmuj probiotyki. Są to bakterie, które ułatwiają trawienie, odbudowują mikroflorę bakteryjną przewodu pokarmowego i tworzą barierę ochronną przed bakteriami choroby. Probiotyki znajdziesz w jogurtach i kefirach – pij choć jeden każdego dnia. Unikaj natomiast mleka i niefermentowanych produktów na jego bazie, jak śmietana i sery. Te zmieniają pH przewodu pokarmowego na zasadowe, przez co niektóre antybiotyki działają mniej skutecznie. Sięgnij też po specjalne preparaty probiotyczne z apteki, które dostarczą ci odpowiednią dawkę probiotyków.

DIETETYCZNA BARIERA

Podczas terapii antybiotykowej często zmniejsza się apetyt. Powinnaś jednak wybrać lekkostrawną dietę i bardziej niż kiedykolwiek zwracać uwagę na jakość produktów spożywczych, które kupujesz. Najlepsze są te najmniej przetworzone. Podstawa to dużo warzyw: są bogate w witaminy i mikroelementy. Najwięcej wartości odżywczych mają świeże, ale możesz je zastąpić mrożonkami. Jedz jajka, pomidory, marchew (są bogate w witaminę A – ważną dla zdrowia układu pokarmowego), paprykę, porzeczki, kapustę, szpinak, brokuły, zielony groszek i kiwi (źródło witaminy C, która podnosi odporność na zakażenia) oraz pestki słonecznika, orzechy i gruboziarniste kasze (pomogą uzupełnić niedobory witamin z grupy B). W słoneczniku i orzechach, a także rybach morskich znajdują się też niezbędne nienasycone kwasy tłuszczowe, które wzmacniają odporność organizmu. Jak najczęściej doprawiaj potrawy czosnkiem i cebulą – są bogate w naturalne substancje bakteriobójcze (a chorując w domu, możesz je jeść do woli...). Biorąc antybiotyki, zapomnij choćby o najmniejszych dawkach alkoholu. Takie połączenie grozi nudnościami, wymiotami i bólami głowy, może nawet wywołać drgawki. Alkohol zmniejsza też skuteczność leku.

INTYMNE SPRAWY

Przyjmowanie antybiotyków osłabia nie tylko układ pokarmowy, ale może też sprzyjać stanom zapalnym i infekcjom intymnym. Wiele leków niszczy bowiem również dobroczynne bakterie układu moczowo-płciowego. Aby się przed tym uchronić, używaj regularnie łagodnego płynu do higieny intymnej (utrzymuje właściwe pH) i zażywaj suplement z apteki zawierający szczepy bakterii kwasu mlekowego, np. LaciBios Femina.

URLOP BEZ ZAKŁÓCEŃ

Najczęstsza przypadłość żołądkowa w podróży to biegunka. Może ją wywołać niestrawność, gdy np. zjesz zbyt dużo lub spróbujesz nowej potrawy, a także przemęczenie, stres czy nadmierne nasłonecznienie, które przyspieszają przesuwanie pokarmu w jelitach. Istnieje też tzw. biegunka zakaźna: taką wywołują bakterie chorobotwórcze występujące w innych krajach, szczególnie tropikalnych. Aby uniknąć nieprzyjemności, należy przestrzegać podstawowych zasad higieny. Jedz tylko produkty gotowane i unikaj wody z kranu. Warto zażywać preparat z bakteriami probiotycznymi. Przed wyjazdem zaopatrz się w leki przeciwbiegunkowe, także przeciw biegunce zakaźnej.