GORZKI SMAK CUKRU Jak słodzić by nie szkodzić

Udostępnij

Nadmiar cukru w diecie nie tylko grozi dodatkowymi centymetrami w talii, próchnicą czy podwyższonym poziomem cholesterolu, ale powoduje też szybsze starzenie się skóry. Po tych wieściach czekoladowy batonik już nie smakuje tak bardzo... Ale czy to znaczy, że masz zrezygnować ze słodkich przyjemności?

GORZKI SMAK CUKRU Jak słodzić by nie szkodzić

Węglowodany są jednym ze składników, których nie może zabraknąć w diecie. Stanowią główne źródło energii (aż 55%) niezbędnej do prawidłowego funkcjonowania organizmu. Ale nie bez znaczenia pozostaje ich rodzaj. Zbyt duża ilość cukrów prostych może powodować próchnicę, znacznie podwyższać poziom cholesterolu i prowadzić do otyłości. Jedna kostka cukru (15–20 kcal) ponad dzienne zapotrzebowanie to wzrost wagi o jeden kilogram w ciągu roku!

Jak słodzić, by nie zaszkodzić

Węglowodany złożone są zdrowsze, ponieważ zawarta w nich energia jest uwalniana stopniowo. Dzięki temu wystarcza jej na dłużej i nie powoduje nagłych, niebezpiecznych dla zdrowia skoków poziomu cukru we krwi. W przypadku węglowodanów prostych cały cukier wchłaniany jest do układu krwionośnego w ciągu zaledwie kilku minut! To dlatego po zjedzeniu czekoladowego batonika szybko odczuwamy głód. Kalorie z cukrów prostych zamieniane są na energię lub magazynowane na później – odgrywają rolę metaboliczną. Jak ograniczyć ich ilość? Zamiast po słodkie przekąski lepiej sięgać po owoce lub warzywa – mają niewiele kalorii, a ponadto są bogatym źródłem witamin, składników mineralnych i błonnika. Przez dłuższy czas uczucie sytości zapewniają bogate w błonnik produkty skrobiowe, jak chleb pełnoziarnisty, kasze, brązowy ryż i makaron z mąki z pełnego przemiału. Jeśli nie ma ich w posiłku, szybko znowu chce nam się jeść.

A co pić? Pułapką mogą być soki owocowe. Należy pić tylko 100-procentowe. Taki sok zawiera tylko naturalne cukry pochodzące z owoców. Wiadomo, że najzdrowsze są soki świeżo wyciśnięte, ale jeśli nie ma czasu na ich przygotowanie, przed kupnem soku w kartonie lepiej dokładnie przyjrzeć się informacjom podanym na opakowaniu. „Należy sprawdzić na etykiecie, czy wybrany produkt to sok, nektar czy napój owocowy” – radzi specjalista ds. żywienia Iwonna Niegowska. „Do nektarów i napojów dodawany jest cukier. Niektóre z nich mają go naprawdę dużo. Producenci muszą umieszczać na opakowaniu listę wszystkich użytych do produkcji składników w kolejności malejącej. Jeśli cukier jest na początku tej listy, oznacza to, że jest go w produkcie bardzo dużo” – wyjaśnia Iwonna Niegowska. „Od niedawna niektórzy producenci podają na opakowaniach wartości GDA (wskazane dzienne spożycie), dzięki czemu można się dowiedzieć, ile cukrów prostych dostarcza porcja danego produktu i jaki to stanowi procent wskazanego dziennego spożycia. Wybierając produkt z logo programu »Wiem, co wybieram«, mamy pewność, że zawartość cukru w produkcie jest zgodna z międzynarodowymi zaleceniami żywieniowymi”.

Słodko bez cukru

Zwolennicy słodkiej herbaty czy kawy mogą zastąpić cukier jego zamiennikami, np. słodzikiem lub miodem. „W sklepach z żywnością »bio« dostępne są też produkty, które mogą stanowić alternatywę dla cukru rafinowanego, czyli białego. Możemy sięgnąć po syrop buraczany (melasę) czy słód z brązowego ryżu, jęczmienia lub orkiszu. Ze względu na niższy stopień przetworzenia produkty te zachowują składniki odżywcze surowców, z których pochodzą, np. niektóre składniki mineralne” – zaleca Iwonna Niegowska.

Słodziki zapewniają słodki smak bez dostarczania kalorii lub z bardzo małą ich ilością. Nie powodują też próchnicy. Jednak niektórych z nich nie zaleca się dzieciom i kobietom w ciąży. Zbyt duża ilość substancji słodzących może być przyczyną biegunek i wzdęć. Z herbatą idealnie komponuje się miód. Ale uwaga, dodawaj go do lekko ostudzonej – temperatura powyżej 60 st. C niszczy jego wartości odżywcze. Miód, zwłaszcza gryczany (najbardziej bogaty w składniki mineralne), powinien znaleźć się w codziennej diecie: działa przeciwzapalnie, oczyszcza organizm z toksyn, obniża ciśnienie, a także zmniejsza toksyczne działanie używek. O miodzie i jego walorach wiele możesz się dowiedzieć ze strony internetowej organizatorów ogólnopolskiej kampanii edukacyjnej „Życie miodem słodzone”, promującej jego spożywanie nie tylko w okresie jesienno-zimowym. „Zastępując cukier miodem, pamiętaj, że łyżeczka miodu waży więcej niż łyżeczka cukru. Zatem przy zbliżonej kaloryczności – 1 g miodu to 3,2 kcal, a 1 g cukru to 4 kcal – zjadasz więcej kalorii z łyżeczką miodu” – ostrzega Iwonna Niegowska.

Łakocie postarzają

Według najnowszych badań przeprowadzonych w laboratoriach, m.in. firm Chanel oraz SkinCeuticals, za przyspieszenie procesów starzenia w znacznej mierze odpowiada... cukier. To właśnie dlatego osoby chorujące na cukrzycę szybciej się starzeją. Wszystkiemu winien jest proces glikacji. Polega on na tym, że cząsteczki cukru osadzają się na włóknach kolagenu i elastyny, usztywniając je i jednocześnie rozpoczynając przedwczesne starzenie. Przez to skóra staje się cieńsza, marszczy się, wysusza i wiotczeje. Naukowcy Chanel odnaleźli w komórkach skóry kluczową molekułę zdolną odwracać proces odpowiedzialny za sztywnienie tkanek.

W perfumeriach pojawiła się już nowa linia dla dojrzałej cery Ultra Correction Line Repair, która powstała dzięki tym badaniom. Kosmetyki zawierają opatentowany składnik pobudzający skórę do wytwarzania enzymu FN3K (naturalnie obecnego w organizmie, którego z wiekiem mamy jednak coraz mniej), który „odczepia” cząsteczki cukru od białka i powoduje deglikację. Z kolei naukowcy SkinCeuticals opracowali formułę kremu A.G.E. Interrupter, który pozwala odwrócić skutki utraty elastyczności i jędrności spowodowanej glikacją dzięki zawartości 30% Proxylane (pobudza wzrost komórek skóry) oraz 4% wyciągu z czarnych jagód, który hamuje proces glikacji.

Komentarze

Marcelina Zawadzka

Vero Moda - Sweter

Kup teraz

129.9 zł

Spódnica sp25

Kup teraz

89 zł

Carinii - Szpilki

Kup teraz

179.9 zł

Mango - Płaszcz Manuela

Kup teraz

199.9 zł