Kiedy Mary Kay Ash otwierała w 1963 roku własną firmę, miała kilkunastoletnie doświadczenie w sprzedaży bezpośredniej. Na tej podstawie postanowiła spróbować podobnej działalności na własną rękę i założyła Beauty by Mary Kay, zaczynając ze środkami w wysokości niespełna 5 tys. dolarów. W tamtych czasach był to odważny krok, bo świat biznesu zdominowany był przez mężczyzn. Jednak pomysł Mary Kay na sprzedawanie kosmetyków przez konsultantki w prywatnych domach okazał się genialny i wkrótce zaczął przynosić bardzo duże zyski. W firmie wprowadzono tzw. złotą zasadę: „Traktuj innych tak, jak sam chciałbyś być traktowany”. Zapewne dzięki takiemu podejściu Mary Kay szybko udało się zdobyć zaufanie tysięcy klientek.

Pierwszym produktem był zestaw pięciu kosmetyków potrzebnych do codziennej pielęgnacji. Mary Kay była prekursorką katalogów dla konsultantek: co tydzień w czwartek wysyłała do nich gazetkę swojego autorstwa, aby wiedziały, o czym mogą rozmawiać ze swoimi klientkami w następny poniedziałek. W 1969 roku pięć najlepszych konsultantek otrzymało w nagrodę różowe cadillaki, a trwającą do dziś tradycją stały się luksusowe prezenty dla liderek sprzedaży, m.in. podróże i diamenty oraz tzw. Auta Kariery. Firma osiągająca spektakularne zyski w 1976 roku weszła na nowojorską giełdę, aby w 1979 roku osiągnąć 100 mln dolarów obrotów. Po kilku latach okazało się jednak, że nikt nie potrafi zarządzać nią tak jak sama Mary Kay, i na początku lat 80. założycielka z powrotem przejęła swoją firmę. Wraz z nastaniem lat 90. sprzedaż kosmetyków marki objęła niemal wszystkie kontynenty. Dziś Mary Kay Inc. jest jedną z największych firm kosmetycznych sprzedaży bezpośredniej (trzy największe zagraniczne rynki to Chiny, Rosja i Meksyk) i ma w swojej ofercie ponad 200 produktów do pielęgnacji i makijażu, a także zapachów. Hitami są odmładzająca linia Time Wise, preparaty na cellulit i imponująca gama makijażu.