Szanghaj przełomu lat 30. i 40. ubiegłego stulecia. Grupa studentów pierwszego roku zakłada kółko teatralne, mające na celu podtrzymywanie idei patriotycznych wśród Chińczyków znajdujących się właśnie pod japońską okupacją. Ale wkrótce teatr myli im się z rzeczywistością. Podejmują niebezpieczną konspiracyjną grę, której ceną jest ich życie. W tej grupie jest śliczna i niewinna studentka Wong Chia Chi. To ona ma być przynętą na pana Yi, zdrajcę kolaborującego z Japończykami, a później szefa tajnej policji w Szanghaju. Aby było to możliwe, musi się wkraść w łaski Yi i jego rodziny. Pomagają jej w tym koledzy – Wong, jako pani Mak, wytworna chińska dama, zaczyna grywać w mahjong z żoną Yi i jej przyjaciółkami. Nie wie nawet, kiedy romans z intrygującym panem domu zaczyna wypełniać jej życie.

Czy ta historia miłosna, w której czułość przeplata się z brutalnością, a miłość z nienawiścią, ma szanse na happy end? Dla Wong to najważniejsze wydarzenie w jej młodym życiu. Czy dla pana Yi jest tylko jedną z wielu zdrad, czy może znaczy coś więcej? Nie ma wątpliwości, że Wong się wewnętrznie zmienia. Z nieśmiałej dziewczyny z prowincji przeistacza się najpierw w pewną siebie aktorkę, a potem dojrzałą kobietę.

Ang Lee, reżyser wytrawny (m.in. „Tajemnica Brokeback Mountain”, „Przyczajony tygrys, ukryty smok”, „Rozważna i romantyczna”), laureat dwóch Oscarów, po mistrzowsku żongluje nastrojami. Pokazuje, jak łatwo jest przekraczać granice. Między niewinnością a zuchwałością, idealizmem a cynizmem. Mocne miłosne sceny nie rażą – to forma dialogu między bohaterami. Trzymają w napięciu niczym kino sensacyjne. A wszystko to w dokładnie odtworzonej scenerii starego Szanghaju, kostiumach i wnętrzach z epoki. Plus rewelacyjna gra aktorów, szczególnie debiutującej w roli Wong 20-letniej Tang Wei. Całości dopełniają: nastrojowa muzyka Alexandre’a Desplata i świetne zdjęcia. Złoty Lew na festiwalu w Wenecji. 

„Ostrożnie, pożądanie”, reż. Ang Lee, wyst.: Tony Leung Chiu Wai, Tang Wei, Wang Lee-Hom.