KU PAMIĘCI

Zapominasz, gdzie położyłaś kluczyki od auta i na którą godzinę umówiłaś się z przyjaciółką? Oto rady, jak w prosty sposób poprawić swoją pamięć.

Każdego dnia, gdy włączamy telewizor, otwieramy gazetę czy internet, jesteśmy bombardowani ogromną liczbą nowych informacji. Nic więc dziwnego, że coraz młodsze osoby mają problemy z pamięcią, choć do niedawna tego typu dolegliwości były typowe dla osób w starszym wieku. Radzimy więc, jak zadbać o mózg, aby nigdy nas nie zawodził.

Trenuj szare komórki

Neurobik to ćwiczenia poprawiające kondycję mózgu. Chodzi o to, by zerwać z przyzwyczajeniami, które go spowalniają. Wprowadzając proste zmiany w codziennych czynnościach, poruszysz uśpione przez rutynę obszary mózgu. Na przykład zmieniaj kolejność wykonywanych codziennie czynności. Tuż po przebudzeniu wchodzisz pod prysznic? Zacznij dzień od śniadania. Rozmawiasz przez telefon, trzymając go w prawej ręce? Chwyć słuchawkę lewą. Dzięki temu pobudzisz nowe połączenia między komórkami nerwowymi, a umysł stanie się bardziej twórczy. Więcej ćwiczeń znajdziesz w książce „Neurobik. Zadbaj o kondycję mózgu” Larry’ego Katza i Manninga Rubina (wyd. Klub dla Ciebie, ok. 20 zł). Mózg intensywnie pracuje także podczas rozwiązywania krzyżówek i łamigłówek oraz gdy uczestniczysz w grach zespołowych (zainwestuj na przykład w scrabble, ok. 90 zł).

Dotleniaj mózg

Wysiłek fizyczny nie tylko świetnie wpływa na kondycję ciała, ale również umysłu. Dotleniony mózg działa sprawniej. Badania dowodzą, że osoby regularnie uprawiające sport szybciej zapamiętują nowe informacje i łatwiej kojarzą fakty.

Odżywiaj IQ

Prawidłowe funkcjonowanie mózgu jest także związane z właściwym poziomem w organizmie witamin z grupy B oraz C i E, a także mikroelementów: magnezu, żelaza, cynku, potasu i fosforu. Dlatego jedz jak najczęściej kasze, migdały, pestki dyni, rodzynki, świeże warzywa i owoce. Niezbędne są też kwasy omega-3 (w rybach, orzechach włoskich). Unikaj dużych ilości kawy, czarnej herbaty i coli. Pij wodę mineralną i zieloną herbatę. Nie stroń od czerwonego wina – lampka do obiadu poprawia ukrwienie mózgu, dzięki czemu jest lepiej dotleniony.

Sięgnij po suplement

Wyciągi z niektórych roślin mają pozytywny wpływ na pamięć i koncentrację. Znajdziesz je w aptecznych „wspomagaczach”. Warto je wykorzystać w okresach wytężonego wysiłku umysłowego, np. przed egzaminami lub podczas pracy nad nowym projektem. Żeń-szeń przyspiesza czas reakcji, ułatwia zapamiętywanie i zwiększa odporność na stres. Miłorząb japoński (ginkgo biloba) poprawia krążenie i zwiększa dopływ tlenu oraz glukozy do mózgu. Jego ukrwienie i funkcjonowanie poprawia też ekstrakt z imbiru. Guarana zmniejsza zmęczenie i poprawia koncentrację. Yerba mate wyostrza zmysły i podnosi sprawność intelektualną.

Dodaj zapach

Aromatyczne świece przyspieszają naukę języków obcych – dowiodły tego badania przeprowadzone przez japońskich naukowców. Po zapaleniu świecy o cytrusowym, miętowym lub kwiatowym zapachu zdolność zapamiętywania słówek wzrosła o 17 procent! Włącz muzykę Dzięki niej obie półkule mózgu lepiej współpracują. Najlepiej wybierz jazz lub muzykę klasyczną. Pod wpływem odpowiednich dźwięków zwiększa się poziom neuroprzekaźników, które biorą udział w procesie zapamiętywania.

Daj sobie pospać

Nocny wypoczynek zapewnia umysłowi odprężenie i pozwala uporządkować informacje zdobyte w ciągu dnia. Po zarwanej nocy zmęczenie uniemożliwia przyswajanie wiedzy. Naukowcy z Harvardu dowiedli, że ważna jest też drzemka po południu, między godz. 14 a 16. Już 20 minut snu (ale maksymalnie 1,5 godz.) sprawia, że pamięć wzmacnia się, a mózg lepiej chłonie informacje. Dlatego nie wzbraniaj się przed drzemką – dzięki niej będziesz efektywniej pracować!

Słowa kluczowe
Komentarze