1. Szczotkowanie
Brzmi prosto, może nawet banalnie, ale regularne mycie zębów odpowiednią pastą i dobrze dobraną szczoteczką jest w stanie zapewnić nam naprawdę solidny, bazowy punkt wyjścia. 

Próchnica jest chorobą zakaźną, która znakomicie czuje się w środowisku niedomytych zębów. Dlatego szczotkowanie minimum dwa razy dziennie po dwie minuty jest rytuałem obowiązkowym. Ważny jest też odpowiedni dobór szczoteczki. Dobrym pomysłem będą szczoteczki soniczno-rotacyjne od Oral-B. 

Dlaczego właśnie one? Dlatego, że łączą w sobie zalety nowoczesnych urządzeń, inspirowanych narzędziami dentystycznymi oraz szczoteczek sonicznych, których dodatkowe działanie wspomaga skuteczność zabiegów higienicznych jamy ustnej. Są znacznie bardziej efektywne od zwykłych szczoteczek manualnych, gdyż ogromna prędkość i częstotliwość ruchów okrągłej główki, która swoim uniwersalnym kształtem jest w stanie dopasować się do różnych powierzchni i trudno dostępnych miejsc, czyni te urządzenia bezwzględnymi dla bakterii i płytki nazębnej. 

Dodatkowo nie niszczą one ani powierzchni zębów, ani dziąseł, gdyż wbudowany czujnik nacisku stoi na straży naszego bezpieczeństwa. Do wyboru mamy zwykle kilka idealnie przemyślanych trybów na różne okazje. Jeśli życzymy sobie zwyczajnego programu do codziennej pielęgnacji, lub wybielającego albo takiego, który zatroszczy się o nasze dziąsła lub język, do każdego z nich możemy dostać się poprzez jeden, prosty przycisk.

2. Nitkowanie
Wiele osób pomija ten zabieg. Tymczasem nitkowanie jest bardzo ważnym elementem pielęgnacji jamy ustnej. W przestrzeniach międzyzębowych potrafi utknąć niejeden uporczywy i twardy lub lepki element posiłku, którego bardzo trudno pozbyć się przy użyciu nawet najlepszej szczoteczki. Regularne nitkowanie zębów jest znakomitym uzupełnieniem codziennych zabiegów. Jeśli chcemy mieć pełną pewność, że dokonywane przez nas zabiegi mają jeszcze bardziej właściwy wymiar, zwieńczmy dzieło płukaniem jamy ustnej odpowiednim płynem. W ten sposób postawimy odpowiednio dużą kropkę nad „i”. 

3. Regularne wizyty u stomatologa
W dobie epidemii dostępność gabinetów stomatologicznych, do których zwykle uczęszczamy może być problematyczna. Na szczęście lista dyżurujących gabinetów, które dostosowały się do nowych wytycznych sanitarnych mających na celu zapewnienie nam bezpieczeństwa, nieustannie się rozrasta. 

4. Biały uśmiech
Wielu ludzi szuka w internecie naprawdę dziwnych sposobów na domowe wybielenie zębów. Ciężko jest komentować eksperymenty z cytryną i sodą oczyszczoną. Ciężko jest przewidzieć efekt takich działań. To zrozumiałe, że większość osób chciałaby mieć biały, hollywoodzki uśmiech. Ale przecież można go uzyskać, albo przynajmniej znacznie się do niego zbliżyć, bardziej bezpieczną i sprawdzoną metodą. Bez stosowania ryzykowanych praktyk. 

Wystarczy dobra szczoteczka do zębów, odpowiednia końcówka i sprawdzona, solidna pasta, która nie tylko wybiela, ale również zadba o nasze szkliwo i dziąsła. Dobrze jest również mieć świadomość, że niektóre spożywane przez nas dania lub napoje stanowią wyzwanie dla bieli naszych zębów. Są to między innymi kawa, herbata, gazowane, sztucznie barwione napoje i żywność, buraki i wiele innych. Warto więc umyć zęby po spożyciu takich, by nie dopuścić do przebarwień. 

5. Nauka higieny jamy ustnej dzieci
Właśnie teraz warto poświęcić dziecku czas, również pod względem właściwej edukacji. To idealny moment, by nauczyć je prawidłowych nawyków higienicznych. Na szczęście istnieją dziś szczoteczki, dedykowane specjalnie dla dzieci i rekomendowane przez Polskie Towarzystwo Stomatologii Dziecięcej . Okrągła główka z odpowiednio miękkim włóknem, która jest w stanie dotrzeć wszędzie, pozostaje delikatna dla młodych dziąseł. Dla młodszych stomatolodzy rekomendują Oral-B Kids, dla odrobinę starszych model Junior. Ta pierwsza współpracuje z aplikacją Disney Timer. To niesamowite połączenie zabawy z nauką. 

6. Zdrowe nawyki żywieniowe
Jeśli to możliwe, unikajmy nie tylko cukru, ale także lepkich, problematycznych potraw, które osadzają się na zębach. A jeśli już czasem nie możemy powstrzymać się od słodkości, zadbajmy o to, by po każdym tego typu posiłku, dokładnie wyszczotkować jamę ustną. Prócz tego pamiętajmy o zdrowej zbilansowanej diecie bogatej w witaminy (łatwe do zapamiętania: A,B,C,D) i  minerały (fosfor, wapń, magnez). 

7. Dobre samopoczucie
Pamiętajmy, że nawet najbardziej białe zęby nigdy nie spotkają się z niczyim uznaniem, jeśli nie będziemy ich eksponować w pięknym, szczerym uśmiechu. Warto więc, nawet w trudnym czasie, znajdować pozytywy płynące z drobnych rzeczy i spraw naszej codzienności. Znajdźmy chwilę czasu dla siebie, sposób na relaks, odpoczynek, zadbanie o swoje samopoczucie i nastrój. Uśmiechajmy się!