Czasy, gdy trzeba było dopłacać krocie za systemy podnoszące komfort i bezpieczeństwo w dobrych autach dawno minęły. Jednym z wiodących producentów samochodów, które obecnie wyznacza trendy w tej kwestii jest bez wątpienia Škoda. Dziś bierzemy pod lupę rozwiązania zastosowane w najmniejszym SUV-ie z rodziny Škody – modelu KAMIQ.

Bezpieczeństwo przede wszystkim

Škoda KAMIQ pod wieloma względami wyznacza standardy wśród modeli swojej klasy. Skupmy się jednak na tym, co jesienią i zimą najważniejsze – bezpieczeństwie. O tym, z jakiej klasy autem mamy tutaj do czynienia niech świadczy fakt, że ten kompaktowy SUV otrzymał maksymalną pięciogwiazdkową ocenę w teście przeprowadzonym przez Euro NCAP – niezależny europejski program oceniający bezpieczeństwo pojazdów.

Spośród nowoczesnych systemów bezpieczeństwa szczególną uwagę zwraca technologia Front Assist. Za tą nazwą kryją się radary oraz czujniki, które w razie konieczności same potrafią zatrzymać samochód.

Zastanawiasz się, jak to działa? Spieszymy z wyjaśnieniem. Technologia ukryta m.in. w zderzaku i za przednią szybą najpierw wykrywa jadące z przodu auto. Gdy komputer, w ułamku sekundy po zebraniu wszystkich danych, uzna, że pojazdy zbliżają się do siebie zbyt szybko, a kierowca nie wykazuje żadnej reakcji, Škoda ostrzeże go o niebezpieczeństwie krótkim sygnałem dźwiękowym. Jeśli kierowca nie zareaguje na sygnał, a zagrożenie kolizją nie minie, komputer przejmie kontrolę nad autem i sam zatrzyma auto.

Warto dodać, że w podstawowej wersji Škody KAMIQ znalazł się też m.in. asystent pasa ruchu o nazwie Lane Assist.

Najnowsze technologie gwarantują bezpieczeństwo i dynamikę jazdy na każdej nawierzchni. A co z dobrymi osiągami? Te w Škodzie KAMIQ zapewnia silnik benzynowy 1,0 TSI (95 i 115 KM) i 1,5 TSI (150 KM) oraz silnik wysokoprężny 1,6 TDI (115 KM).

Komfort w standardzie

Pełną widoczność w trakcie jesiennych i zimowych przymrozków czy opadów śniegu zapewnia podgrzewana, szybko odmrażająca się przednia szyba. O maksymalny komfort kierowcy w chłodne dni dba także podgrzewana kierownica. W podstawowej wersji znajduje się też 3,5-calowy wyświetlacz Maxi-DOT.

Zastanawiasz się, czy mały SUV to auto o odpowiednich gabarytach? Weź pod uwagę to, że dzięki swoim kompaktowym wymiarom (4 241 mm długości, 1 793 mm szerokości i 1 531 mm szerokości) KAMIQ jest autem tak samo dostojnym, co zwinnym. Dzięki temu sprawdza się świetnie zarówno podczas jazdy po mieście, jak i na bardziej wymagających trasach.