Popularne staje się powiedzenie: „jesteś dziś tym, co zjadłeś wczoraj”, które idealnie obrazuje, że coraz większą wagę przywiązujemy do sposobu odżywiania. Zdajemy sobie sprawę, że od niego zależą nasza kondycja i samopoczucie.

Słowo dieta kojarzy się nam najczęściej z ograniczeniem liczby spożywanych dziennie kalorii, mającym na celu redukcję wagi. Tymczasem jest to po prostu określony sposób odżywiania, który wcale nie musi prowadzić do tego, że schudniemy. Wręcz przeciwnie, są specjalne diety przeznaczone dla ludzi, którzy z różnych powodów powinni przytyć – na przykład dzieci z niskim przyrostem wagi, sportowców lub osób w trakcie rekonwalescencji. Przygotowywania odrębnych jadłospisów wymagają również osoby cierpiące na konkretne schorzenia, np. miażdżycę, cukrzycę czy choroby nerek. Jednak niezależnie od tego, jaki rodzaj diety stosujemy, powinna ona przede wszystkim służyć naszemu zdrowiu.

Zdrowa dieta, czyli…

Nasza dieta stanie się zdrowa, jeśli będziemy przygotowywać poszczególne potrawy w odpowiedni sposób, zaczniemy je komponować z dobrych składników i spożywać we właściwych ilościach –zarówno jeśli chodzi o ogólny bilans energetyczny (kaloryczność pokarmów), jak i liczbę posiłków oraz ich wartość odżywczą. Możemy być aktywni, sprawni fizycznie i czuć się doskonale przez długie lata, jeśli tylko dostarczymy sobie codziennie wszystkich składników, których nasze ciało potrzebuje do prawidłowej pracy. W posiłkach powinny się znaleźć: białko, węglowodany, tłuszcze, składniki mineralne i witaminy. Bardzo ważne jest również picie odpowiedniej ilości płynów. W ciągu dnia należy wypijać od półtora do dwóch litrów wody, nieco więcej podczas upałów i wykonywania dużego wysiłku fizycznego. To, ile pożywienia i o jakim ładunku energetycznym potrzebujemy, zależy od wielu czynników: wieku, płci, wzrostu, stanu zdrowia, rodzaju pracy i codziennej aktywności.

Jadłospis w wersji fit

Dieta powinna być oparta o zasady zdrowego żywienia opracowane przez dietetyków. Zgodnie z nimi należy spożywać 4-5 porcji w ciągu dnia, najlepiej co 3-4 godziny, a pomiędzy posiłkami trzeba unikać dodatkowych przekąsek oraz słodkich napojów. Dania wchodzące w skład naszego codziennego jadłospisu powinny być jak najbardziej urozmaicone. Muszą się w nich znaleźć produkty zbożowe (najlepiej z mąki razowej i pełnoziarnistej), nabiał, mięso, ryby, owoce oraz duże ilości warzyw. Nie może również zabraknąć mleka i przetworów mlecznych, zawierających wapń i kwasy omega-6, które przyspieszają spalanie tłuszczów. Najlepiej wybierać chude mięso (wołowinę, cielęcinę, drób bez skóry) oraz chude mleko, chudy ser biały, odtłuszczony jogurt. Są mniej kaloryczne niż ich tłuste odpowiedniki, a zawierają tyle samo składników odżywczych. Stosowanie diety nie oznacza, że musimy rezygnować ze swoich ulubionych dań. Większość z nich jesteśmy w stanie bez większego problemu przyrządzić w wersji fit, odpowiednio dobierając składniki, gotując je na parze, piekąc w folii lub smażąc na beztłuszczowej patelni. W internecie można znaleźć porady specjalistów dietetyków, jak gotować fit. Na portalu YouTube zamieszcza je na przykład Michał Wrzosek („Kuchnia Wrzoska”).

Od dzisiaj jem zdrowo

Chcesz schudnąć lub po prostu zmienić swój styl odżywiania się na zdrowszy, ale nie masz czasu, aby umówić się na wizytę u dietetyka? Nie znasz żadnego specjalisty, do którego miałbyś zaufanie albo żaden ze znajomych nie może ci takiego polecić? Zawsze możesz polegać na internecie – pozostaje ci tylko przeanalizowanie poszczególnych ofert, przestudiowanie opinii i dokonanie wyboru profesjonalisty, który opracuje dla ciebie jadłospis.Trzeba pamiętać, że skuteczna dieta to taka, którą będziemy w stanie stosować przez wiele lat, czyli zmiana sposobu odżywiania na resztę życia. Dlatego specjaliści odradzają takie metody komponowania menu, które zakładają drastyczną redukcję kalorii. Po zakończeniu okresu ich stosowania i powrocie do poprzedniego bilansu energetycznego łatwo bowiem o efekt yo-yo. Niekorzystne są również diety, które całkowicie eliminują z  menu białko czy węglowodany. Może się to odbić niekorzystnie na zdrowiu, ponieważ nasz organizm potrzebuje wszystkich składników odżywczych.

Wirtualny dietetyk

Internet umożliwia nam również skorzystanie z diety online. Dietetyk z Warszawy Michał Wrzosek poleca ten sposób wszystkim, którym trudno znaleźć czas na osobistą wizytę u specjalisty. Osobie, która zgłosiła się do niego z prośbą o pomoc, dietetyk przesyła formularz z pytaniami na temat ogólnego stanu organizmu, problemów zdrowotnych, obciążeń genetycznych, zażywanych leków i suplementów, upodobań kulinarnych, preferowanej liczby posiłków, trybu życia i aktywności fizycznej. Dobrze jest przed taką konsultacją zanotować, co zjedliśmy w ciągu kilku poprzednich dni. To umożliwi wychwycenie błędów żywieniowych. Na podstawie otrzymanych danych dietetyk opracowuje i przesyła jadłospis, dobiera suplementy i proponuje klientowi plan treningowy, jeśli ten chce wspomóc swą dietę dodatkową aktywnością. Coraz częściej można też skorzystać ze specjalnych internetowych aplikacji do prowadzenia diety online. Wpisujemy do niej to, co jemy i otrzymujemy zwrotne informację o liczbie spożywanych kalorii oraz porady, jak zmodyfikować jadłospis, a nawet listę produktów niezbędnych do przygotowania posiłków.

Posiłki zgodne z zaleceniami dietetyków, najlepiej w wersji fit, stanowią gwarancję, że będziemy długo cieszyli się dobrym zdrowiem i doskonałą kondycją fizyczną.