Uważne czytanie etykiet produktów spożywczych to sposób na mądre zakupy i pierwszy krok do zdrowego odżywiania. 

Jak wynika z badań Instytutu Żywności i Żywienia, większość Polaków, kupując produkty spożywcze, kieruje się głównie ich smakiem, wyglądem, ceną i jakością. Wartość odżywcza i skład, które możemy sprawdzić na etykiecie produktu, są mniej istotne! Jeśli już czytamy etykiety, bardziej interesuje nas data przydatności do spożycia i zawartość konserwantów. A tymczasem etykiety to prawdziwe źródło wiedzy o danym produkcie. Eksperci Narodowego Centrum Edukacji Żywieniowej (NCEŻ), którego działalność bazuje na dorobku naukowym Instytutu Żywności i Żywienia, radzą uważnie im się przyglądać.

Każda informacja zawarta na etykiecie jest dla nas ważna. Czytanie najlepiej zacząć od sprawdzenia terminu przydatności do spożycia oraz sposobu przechowywania i przygotowania produktu. Nie powinniśmy jednak pomijać kluczowych dla naszego zdrowia informacji, takich jak poziom zawartości soli, cukru i tłuszczu w produkcie. Nie zapominajmy, że cukier występuje tez pod tak „niewinnymi” nazwami, jak np. syrop glukozowo-fruktozowy, syrop klonowy czy daktylowy.

Warto wyrobić sobie nawyk porównywania etykiet produktów. Nie musimy przeliczać –wystarczy porównać dwa produkty, np. jogurty, i wybrać ten, który ma mniej cukru i tłuszczu. Dzięki temu, nie wydając więcej, nie rezygnując z jedzenia tego, co lubimy, kupimy lepsze i zdrowsze jedzenie. Jeśli nie mamy czasu na dokładne zapoznanie się ze składem w sklepie, przestudiujmy etykietę już po powrocie do domu.

W przypadku soli, cukru i tłuszczu mniej znaczy więcej – więcej zdrowia. Warto sprawdzać również wartość odżywczą – ilość kalorii, węglowodanów,  białka, witamin i składników mineralnych. Na etykiecie znajdziecie także informacje o specjalnych właściwościach produktu (np. obniżona zawartość tłuszczu, produkt typu light, dobre źródło błonnika) oraz zawartych w nim alergenach. Producent ma bowiem obowiązek wyraźnie zaznaczyć występujące w produkcie składniki, które mogą wywołać reakcje alergiczne.

Na etykietach mogą być również umieszczone oświadczenia zdrowotne, czyli informacje świadczące o istnieniu związku pomiędzy grupą produktów spożywczych, pojedynczym produktem lub składnikiem (składnikami) produktu spożywczego a zdrowiem –np. dotyczące zmniejszenia ryzyka występowania jakiejś choroby.

Warto pamiętać także, że większość rynkowych produktów spożywczych zawiera w swoim składzie substancje dodatkowe, określane obecnie jako dodatki do żywności. Oznaczane są symbolem „E” i numerem identyfikacyjnym według międzynarodowego systemu, składającym się z trzy- lub czterocyfrowej liczby. Wbrew powszechnemu rozumieniu, substancje dodatkowe to nie tylko konserwanty. Wśród substancji dodatkowych wyróżniamy 26 kategorii, w tym: barwniki, substancje słodzące, wzmacniacze smaku, przeciwutleniacze, emulgatory itp. W przypadku zastosowania niektórych substancji dodatkowych, na opakowaniu produktu spożywczego znajdą się informacje o ich zawartości, np. „zawiera aspartam (źródło fenyloalaniny)” lub „zawiera źródło fenyloalaniny”. Na co jeszcze warto zwrócić szczególną uwagę? Jak rozszyfrować skróty i sprawdzić, jaką wartość odżywczą dostarczamy naszemu organizmowi? Jak czytać etykiety i nie zwariować? Z pomocą przychodzi NCEŻ za pośrednictwem swojej interaktywnej, nowoczesnej strony internetowe: www.ncez.pl

W NCEŻ znajdą wsparcie osoby zagrożone nadwagą i otyłością, osoby z nadmierną masą ciała, dzieci i młodzież oraz ich rodzice i nauczyciele, a także kobiety w ciąży i konsumenci bezpośrednio odpowiedzialni za stan domowej lodówki.

Na multimedialnej stronie www.ncez.pl doświadczeni dietetycy, lekarze i eksperci z Instytutu Żywności i Żywienia dzielą się swoją profesjonalną wiedzą przydatną w codziennym życiu i podpowiadają, jak można na lepsze możesz zmienić codzienne wybory żywieniowe oraz jak prosto zadbać o codzienną aktywność fizyczną. Eksperci NCEŻ wyjaśniają, jak i dlaczego warto czytać i porównywać etykiety produktów spożywczych oraz w jaki sposób unikać chorób dietozależnych, które dotykają coraz większej części Polaków. Teraz każdy może spróbować samodzielnie zadbać o własne zdrowie i zdrowie rodziny, korzystając z rzetelnej wiedzy, praktycznych porad profesjonalistów oraz wielu przydatnych broszur i dietetycznych wskazówek.

Dlaczego warto nam zaufać? Narodowe Centrum Edukacji Żywieniowej to kontynuacja kompleksowego projektu „Zachowaj równowagę”, który objął swoimi działaniami szeroki profil Polaków: od dzieci i młodzieży, przez osoby dorosłe i konsumentów, po kobiety ciężarne i mamy. Konsumenci, którzy robiąc zakupy, dokonują codziennych wyborów żywieniowych, zostali objęci projektem właśnie w sklepach. Rezultaty? Szacuje się, że aż 8 milionów konsumentów otrzymało profesjonalną informację dotyczącej sposobu czytania etykiet. Materiały edukacyjne dotarły do 300 tys. gospodarstw domowych, udzielono ponad 10 tys. bezpośrednich porad specjalistów. Efekty projektu „Zachowaj równowagę” motywują do dalszych działań na rzecz zdrowia Polaków!

Jeśli jesteście ciekawi, co Polacy wiedzą na temat czytania etykiet i czy mają wyrobiony ten nawyk – sprawdźcie wyniki naszej sondy ulicznej, wzbogaconej o komentarz ekspertów NCEŻ!

 

Materiał opracowany przez:

Dr n. med. Agnieszka Jarosz – ekspert Narodowego Centrum Edukacji Żywieniowej, kierownik Centrum Promocji Zdrowego Żywienia i Aktywności Fizycznej w Instytucie Żywności i Żywienia. Obszar jej badań naukowych obejmuje: wpływ żywienia na zdrowie człowieka, ocenę czynników ryzyka rozwoju chorób cywilizacyjnych, zapobieganie i leczenie chorób cywilizacyjnych. Prowadzi szeroką działalność edukacyjno-szkoleniową.

 

 

Narodowe Centrum Edukacji Żywieniowej, powołane przez Instytut Żywności i Żywienia, finansowane ze środków publicznych, jest kontynuacją projektu „Zachowaj równowagę” współfinansowanego  przez Szwajcarię w ramach Szwajcarsko-Polskiego Programu Współpracy (SPPW) z nowymi krajami członkowskimi Unii Europejskiej.