Pokaz Plastikowego to pierwsza kolekcja prezentowana podczas 4. edycji łódzkiego tygodnia mody. W nadchodzącym sezonie projektant postawił na wygodną dzianinę, ale by nadać jej odrobinę elegancji, ozdobił ją trójwymiarowymi aplikacjami. Mężczyznom zaproponował ryzykowne połączenie sportowych spodni dresowych z grzecznymi sweterkami w serek - domeną szykownego tenisisty. W propozycjach dla kobiet nie zabrakło grubo plecionych swetrów i szalików, czyli tego, co nadchodzącej jesieni będzie potrzebne nam szczególnie.

FashionPhilosophy Fashion Week  Poland - czwartek 5.05

W czwartek łódzki tydzień mody ruszył pełną parą, a grafik tego dnia był naprawdę napięty. Oficjalne otwarcie miało miejsce o godzinie 20.00 w hotelu Andels przy ulicy Ogrodowej 17. Wielka gala, w której wzięła udział Prezydent Miasta Łodzi Hanna Zdanowska oraz szereg dziennikarzy z prasy międzynarodowej z Diane Pertet na czele, odbyła się w hotelu Andels w Łodzi. W pierwszej części mieliśmy okazję zobaczyć efekty projektu Centrum Promocji Mody, który wraz ze swoimi studentami przeprowadziła dr. hab. Małgorzata Czudak. Na wybiegu pojawiło się kilka naprawdę dobrych i mocnych kolekcji męskich młodych projektantów Łódzkiej Akademii Sztuk Pięknych, którzy bawili się konstrukcją, tkaninami, a przede wszystkim kolorem. Tym samym zerwali ze stereotypem i udowodnili, że moda męska nie musi być nudna. Jeden z włoskich dziennikarzy, Alberto Caselli, po pokazie powiedział, że nie może doczekać się kolejnych projektów tych młodych ludzi."Będę miał ich na oku" - dodał.
Gościem specjalnym gali był duet On Aura Tout Vu, który projektuje ubiory m.in. dla samej Lady Gagi, a także dodatki, biżuterię i hafty dla m.in. Christian Lacroix, Christian Dior czy Givenchy. Wymyślne, ekstrawaganckie i mroczne kreacje haute couture u jednych wzbudzały zachwyt, u innych zdziwienie.

Wcześniej, o 10.00, w hotelu Andels odbyły szkolenia podzielane na trzy panele: Skuteczny Branding (Marlena Woolford ), Zarządzanie sobą w czasie (Dariusz Tarczyński) i Prezentacja trendów na Jesień-Zimę 2012/2013 (Nelly Rodi & Fashion&Co), a o 14.30 rozpoczął się oczekiwany przez wszystkich cykl pokazów offowych "Off-Out Of Schedule". Zobaczyć mogliśmy pokazy Fors, Moniki Błażusiak, Kamili Gawrońskiej-Kasperskiej, Sylwii Rochali, Karoliny Gerlich, Łukasza Stępnia, duetu Hector&Karger. Hector&Karger pokazali seksapil w najwyższym wydaniu, m.in.: podkreślające talię beżowe sukienki i prześwitujące czarne bluzki.  Nie zabrakło elementów nowoczesnych w rockowym stylu. Całość dopełniała przepiękna biżuteria Anny Orskiej. Młody duet znany jest z perfekcjonizmu. Kolekcja dzięki swojemu dopracowaniu na pewno była godna Alei Projektantów. Kobiety z pewnością będą marzyć o kreacjach Hektora i Kargera.

Po pokazach części off wielu gości i zaproszonych dziennikarzy udało się na oficjalne otwarcie 10. Międzynarodowego Festiwalu Fotografii, który w tym roku odbywa się pod hasłem "OUT OF MIND & OUT OF LIFE & OUT OF SPACE" ("poza umysłem & poza życiem & poza przestrzenią"). Nowe jest też miejsce - zabytkowa Willa Grohmana, mieszcząca się przy ulicy Tylna 9/11 w Łodzi. Specjalnie na czas festiwalu do Łodzi przyjechała księgarnia Bookoff, dzięki czemu na miejscu w Łodzi można kupić książki o modzie, ale także fotografii, architekturze, designie i sztuce.

O 17.00 w Muzeum Sztuki MS 2 miała miejsce pierwsza projekcja filmów o modzie, które są częścią festiwalu A Shaded View On Fashion Film, znanej francuskiej dziennikarki i blogerki Diane Pernet. Festiwal osobiście otworzyła sama Diane, a przybyli goście mogli zobaczyć filmy, m.in.:

Lust Lust - http://www.youtube.com/watch?v=x98li-pYQBI
Comme des Garcons Fragrances - Wonderwood - http://www.youtube.com/watch?v=oxtjoH--GbA
 Tilda Swinton for DAZED DIGITAL- http://www.youtube.com/watch?v=VOnHleUZ2ls
Missoni - Campagna Pubblicitaria A-I 2010/2011- http://www.youtube.com/watch?v=inxTdKMXxgQ
Ain't Nothin' Like The Real Thing by Bruce Weber - http://www.youtube.com/watch?v=-gIy1z-LuCM



FashionPhilosophy Fashion Week - piątek 06.05

 

Kolejny dzień pokazów za nami. Miło zobaczyć, że część Off Out of schedule cieszy się tak wielkim powodzeniem. Zabytkowa elektrownia Uniontex wypełniona była po brzegi. Jako pierwsza swój pokaz miała studentka łódzkiej ASP, Weronika Pniewska. W kolekcji Weronika bawi się żakietem i jego formą. Pierwsza na wybiegu pojawiła się czerwona marynarka z długim trenem, kolejne były efektownie zdobione elementami dywanów, pasów bezpieczeństwa, a nawet zabawkami dla dzieci. Publiczności najbardziej podobała się puchowa kurtka, która wyglądała jak eleganckie obicie kanapy. Ponadto zobaczyliśmy kolekcje Philipa Rotha i Jacka Kłosińskiego tworzącego pod marką Hyakinth. Ten ostatni pokazał męską kolorową kolekcję świetnie skrojonych garniturów, stylowych koszul i luźnych kombinezonów.

Na Alei Projektantów ze swoją męską kolekcją królowała Monika Ptaszek. Prasie międzynarodowej najbardziej podobały się skórzane kamizelki i luźno plecione swetry. Mężczyzna Moniki Ptaszek wybiera proste i wygodne kroje i umiejętnie dopasowuje je do okazji. Swoje propozycje na jesień-zimę 2011 zaprezentowali również Natalia Jaroszewska, Aga Pou i Grome Design.

Wieczorem odbyła się 19. edycja konkursu dla młodych projektantów Złota Nitka. Wieczór poprowadzili Małgorzata Kożuchowska i Maciej Orłoś, a w jury kreatorów pod przewodnictwem gościa specjalnego Dawida Tomaszewskiego był m.in. duet Paprocki i Brzozowski. Do finału zakwalifikowało się 22 młodych projektantów, którzy swoje kolekcje pokazywali w dwóch kategoriach: Pret a Porter i Premiere Vision. W pierwszej kategorii zwyciężyła Monika Jaworska z kolekcją „Modus Vivendi", a w kategorii Premiere Vision Agnieszka Kowalska z kolekcją "Szałapot". Obie panie odebrały czek na 20 tysięcy złotych z rąk Prezydent Miasta Łodzi Pani Hanny Zdanowskiej. Po ogłoszeniu wyników zaproszeni goście mieli przyjemność zobaczyć najnowszą kolekcję Dawida Tomaszewskiego. Zwiewne  suknie  w jesiennej tonacji beży, brązów i szmaragdów przeniosły publiczność w strefę luksusu i elegancji.

FashionPhilosophy Fashion Week - sobota 07.05


Sobota to przedostatni dzień pokazów 4 edycji łódzkiego tygodnia mody. Na pokazach Off out of schedule królował Konrad Parol. Świadczyć może o tym chociażby wypełniona po brzegi elektrownia Uniontex, gdzie odbył się pokaz. Jesienno-zimowa kolekcja nosi tytuł "Najemnicy Konrada Parola" i jest to kolejna rebeliancka odsłona projektanta. Tytułowi Najemnicy to dla Konrada symbol walki z krępującymi konwenansami. Faktycznie modele wyglądali jak  współcześni wojownicy. W kolekcji dominują architektoniczne formy i ascetyzm linii. Kolekcja utrzymana jest w tonacjach czerni i szarości, a uszyta z jeansu, powlekanej bawełny, wełny i skóry cielęcej. W części off mogliśmy zobaczyć także Paulinę Plizgę i Wiolę Wołczyńską.

Od 14.00 co rozpoczęła się Aleja Projektantów. Pokaz Nenukko otworzyła młoda aktorka Olga Frycz. Kolekcja duetu to uniseksowa prostota w najczystszym wydaniu. Ciekawe formy, ale bez zbędnych dodatków i udziwnień, wyglądały naprawdę ponadczasowo. Firma Hexeline zaskoczyła gości krótkim filmem o alpakach, który stał się integralną częścią kolekcji. Pokazane przez Halinę Zawadzką ubrania to eleganckie propozycje dla pewnych siebie i świadomych kobiet. Zaskoczyć widzów starał się także duet MMC. Na początku pokazu zamiast modelek na wybiegu pojawiła się grupa młodych ludzi ubranych całkowicie na czarno. Modelki przechadzały się pomiędzy nimi. Jesienna kolekcja to kwintesencja stylu MMC. Sylwetki utrzymane były w tonacjach pomarańczu, beżu, chabru jak i klasycznej czerni. Kolekcja Agnieszki Maciejak była kontynuacją tego, co mieliśmy okazję zobaczyć w zeszłym sezonie, tylko tym razem w wygodniejszej wersji. Do kultowych już legginsów tym razem dodała wygodne, ale bardzo kobiece góry.
Kolekcja Michała Szulca, to kwintesencja jego stylu - minimalizm, czyli to, co lubimy w projektancie najbardziej. Michał pokazał charakterystyczne dla siebie proste formy i zabawił się nie do końca oczywistymi połączeniami tkanin. Sztuczne futro i ciekawe w formach płaszcze to najmocniejsze elementy tej kolekcji.
Swoją najnowszą kolekcją zaskoczył niewątpliwie duet Paprocki i Brzozowski. To chyba najmroczniejsza kolekcja w ich ponad 10-letniej karierze. Nowością dla projektantów były także niewykończone, jakby poprute wieczorowe spódniczki i sukienki.

W sobotę odbyła się także kolejna projekcja festiwalu A Shaded View On Fashion Film znanej francuskiej dziennikarki  i bloggerki Diane Pertet. Tym razem widzowie mogli obejrzeć m.in filmy:"Strip" z modelką Kate Moss, "The love thing" i "Chore for Damaris".


FashionPhilosophy Fashion Week - niedziela 08.05

Ostatni dzień pokazów 4. edycji łódzkiego tygodnia mody już za nami. Najważniejszym wydarzeniem części off był pokaz Maldorora, który  zaprezentował się w nowej odsłonie - tym razem nie było recyklingowanych materiałów, tylko tkaniny bardzo dobrej jakości. Projektant postawił na czerń i czerwień, także w makijażu, dzięki czemu uzyskał mocny wyrazisty efekt pokazywanych sylwetek. Kiedy przyjrzymy się bliżej tkaninom, widać jak ciekawie połączone zostały z pozoru niepasujące do siebie materiały.
Podczas Alei Projektantów wszystkich zaskoczył i ożywił duet Zuo Corp - na koniec pokazu pod przewodnictwem jednej z modelek na wybiegu pojawiła się Orkiestra Dęta Poczty Polskiej. Kolekcja duetu była minimalistyczna, najciekawsze były formy oraz materiały, wyglądem przypominające piankę neoprenową.
Publiczność zachwyciła Joanna Klimas. Projektantka pokazała wygodne i świetnie skrojone spodnie, płaszcze i skórzane kurtki. Szerokie, soczyście niebieskie spodnie będą na pewno hitem nadchodzącej jesieni. Pokaz Łukasza Jemioła można uznać za najbardziej efektowny tego wieczoru. Industrialna scenografia i unoszący się w powietrzu dym stworzyły wyjątkowe dopełnienie dla prezentowanych sylwetek. Projektant jak zwykle wykorzystał w swojej kolekcji najlepsze tkaniny i dodatki, a tym razem inspirował się naturą, co wyraźnie widać w kolorystyce kolekcji.
Duet Bohoboco pokazał kolekcję z ulubionych przez projektantów dzianin w spokojnych odcieniach ziemi, a w kolekcji Agaty Koschmieder dla domu mody Forget me Not wyraźne widać inspirację sztuką okresu międzywojennego oraz konstruktywizmem

PODSUMOWANIE

 

4. edycja FashionPhilosophy Fashion Week Poland już za nami - 5 dni pokazów i
imprez towarzyszących: warsztatów, wystaw, projekcji filmowych. Łódzki
tydzień mody co sezon rozbudowuje program i proponuje fanom mody nowe
wydarzenia. Po raz pierwszy w Łodzi zagościł znany na całym świecie festiwal
dziennikarki i blogerki Diane Pernet "A Shaded View On Fashion Film". Zobaczyć
można było krótkie filmy o modzie z udziałem m.in modelki Kate Moss i aktorki
Tildy Swinton. Nie zawiodły główne punkty programu: Off Out of Schedule i
Aleja Projektantów. Część Off cieszy się coraz większym zainteresowaniem,
zarówno ze strony projektantów, którzy chętnie chcą wziąć w nim udział, jak
i licznie przybywającej publiczności. Młodzi projektanci zaskakują, a z
sezonu na sezon widać, jak ich myśl projektowa ewoluuje. Najmocniejszymi
punktami off-u były kolekcje  Jacka Kłosińskiego (Hyakinth), Maldorora i
Konrada Parola. Panowie zaprezentowali kolekcje przemyślane, spójne i
świetnie wystylizowane. Bardzo dobrze wypadł również specjalny gość Out of
schedule z Portugalii - Victor.
Alei Projektantów nie trzeba nikomu reklamować. Tu swoje kolekcje pokazują
najważniejsi gracze polskiej sceny mody: Paprocki i Brzozowski, Joanna
Klimas, MMC, Michał Szulc, Natalia Jaroszewska, Łukasz Jemioł, Agnieszka
Maciejak. Do ich grona w tym roku dołączył duety Zup Corp, Nenukko i
Bohoboco. W tym sezonie na wybiegu Alei królowały mroczne, romantyczne
kolekcje oraz ulubiona przez projektantów czerń, tylko gdzieniegdzie
przebijały się żywe świeże kolory. Dobrze wypadły również polskie firmy
odzieżowe Monnari i Hexeline. Tą ostatnią po pokazie nazwano polskim
Burberry. Na wybiegu nie zabrakło również gwiazd polskiego modelingu Agnieszki Maciąg (która otworzyła pokaz Monnari) oraz Joanny Horodyńskiej (która prezentowała ubrania MMC).
Projektanci prześcigają się w zaskakiwaniu widzów. W finale duetu Zuo Corp
wyszła Orkiestra Dęta Poczty Polskiej, Łukasz Jemioł na wybiegu zbudował
industrialną scenografię, w pokazie MMC w finałowej kreacji pojawiła się
Joanna Horodyńska, prezentację Monnari otworzyła zaś Agnieszka Maciąg.
Firma Hexeline przed pokazem wyświetliła krótki film o alpakach -
południowoamerykańskie ssaki hodowane są dla wełny, której marka używała niejednokrotnie w swoich kolekcjach. Dzięki takim zabiegom ich pokazy na
pewno zapadną widzom w pamięć na dłużej. Oficjalnym sponsorem fashion
weeku była firma Maybelline, która była odpowiedzialna za makijaż modelek podczas wszystkich pokazów. Team Makijazystów pracował pod okiem samego Grzegorza Kasperskiego.
www.fashionweek.pl