Polscy influencerzy w ostatnich dniach opublikowali serię niecodziennych postów w mediach społecznościowych. - Co się stało z 1/3 mojego zdjęcia? Poszło na marne, tak samo jak jedna trzecia foodu. Bez sensu? Zmień to! - czytamy w opisach. Popularne osoby publikują wybrakowane zdjęcia zasłaniając 1/3 fotografii, aby zwrócić uwagę na skalę problemu marnowania żywności.

Polscy influencerzy zasłaniają 1/3 fotografii. O co chodzi?

Inflencerzy zachęcają tym samym swoich obserwatorów do aktywnego włączenia się w edukacyjną kampanię Too Good To Go - aplikacji pomagającej ratować żywność. Akcja odbywa się z okazji pierwszego w historii Międzynarodowego Dnia Walki z Marnowaniem Jedzenia ustanowionego przez ONZ na 29 września. To jedno z działań podjętych przez organizację w celu zwiększenia świadomości klimatycznych konsekwencji wynikających z marnowania jedzenia. W akcję włączyły się  m.in. Bank Żywności, Starbucks, Pizza Hut, North Fish, BP, MAKRO, Carrefour oraz Natura Cold Press.

- Pomysł z zasłonięciem 1/3 logo i zaangażowaniem w kampanię polskich influencerów w naszym odczuciu jest najlepszą formą, która podkreśli skalę problemu, z jaką się mierzymy. Nic tak nie działa na naszą percepcję, jak zobrazowanie tego, o czym mówimy. Takim działaniem chcemy zwrócić uwagę, że marnowanie 1/3 nie ma sensu. Poprzez edukację społeczeństwa i zwiększenie świadomości problemu możemy dołożyć małą cegiełkę i sprawić, że każdego dnia coraz więcej z nas będzie działać w duchu „zero food waste”. Wierzymy, że metodą małych kroków osiągniemy cel ustanowiony przez ONZ i ograniczymy ilość marnowanego jedzenia oraz emisję gazów cieplarnianych - mówi Anna Kurnatowska, Country Manager Too Good To Go w Polsce.

Jak się okazuje, marnowanie jedzenia jest realnym problemem na całym świecie, który może mieć daleko idące konsekwencje dla naszego klimatu. Wiąże się ono z daremną stratą surowców wykorzystywanych do produkcji i dystrybucji, co oznacza, że wraz ze zmarnowaną żywnością w koszu ląduje 1/3 dobrodziejstw Ziemi, pracy ludzkiej, nawozów, prądu, paliwa czy wody, która powoli staje się produktem deficytowym. Podczas każdego z tych „zmarnowanych” procesów emitowane są również spaliny.

W efekcie szacuje się, że aż 8% emisji gazów cieplarnianych ma swoje źródło w zmarnowanym jedzeniu. Nadprodukcja żywności jest jednym z głównych wyzwań dla środowiska, z jakim obecnie się mierzymy. Dlatego walka z marnowaniem jedzenia stała się jednym z celów ONZ na drodze do ograniczenia i przeciwdziałania zmianom klimatycznym.