Karolina Madej tematyką zdrowego odżywiania interesuje się od liceum. Ukończyła studia magisterskie na Warszawskim Uniwersytecie Medycznym na kierunku dietetyka, a doświadczenie zawodowe zdobywa pracując dla marki Maczfit. Karolina odpowiada za menu w największej "restauracji" w Polsce, a swoimi kreatywnymi pomysłami na zdrowe dania wspiera wiele osób w drodze po wymarzoną sylwetkę. Poza pracą pasjonuje się sportem - biega, jeździ na kolarzówce i gra w tenisa ziemnego. Tylko nam zdradza, co zrobić, by przygotować ciało na lato - jakie zdrowe nawyki wprowadzić i które dania warto wypróbować.

Minął już rok, odkąd znaleźliśmy się w nowej, zamkniętej rzeczywistości. Spędzamy mnóstwo czasu w domu, studiując i pracując zdalnie. W związku z tym znacznie trudniej jest nam się zmotywować do aktywności fizycznej. Jakie są Twoje rady, by nie przespać przygotowań do lata i cieszyć się wymarzoną, a co najważniejsze zdrową sylwetką?

Dla większości z nas jest to czas ograniczeń również dla naszego ciała. Najtrudniej jest zadbać o ruch związany z takimi czynnościami jak choćby przemieszczanie się do pracy. Są osoby, które po pracy zdalnej nigdzie się już nie ruszają, bo w zasadzie nie ma gdzie. Dla ludzi nie ma jednak sytuacji bez wyjścia. Przede wszystkim warto zdać sobie sprawę, że ruch to nieodzowny element zdrowego stylu życia. Nie tylko pomaga w utrzymaniu ładnej sylwetki, ale ma nieoceniony wpływ na nasze samopoczucie czy pracę umysłu. Na pierwszym miejscu należy zadbać o proste czynności jak codzienne sprzątanie i wychodzenie na spacer po i/lub przed rozpoczęciem pracy czy nauki zdanej. Potem dobrze jest stopniowo zwiększać naszą aktywność fizyczną. Najprostszą metodą jest znalezienie swojej ulubionej dziedziny sportu. Dla jednych będzie to rower czy bieganie, dla innych ćwiczenia siłowe. Wówczas warto się zaopatrzyć w parę prostych przyrządów w domu (np. hantle). Pomocne są też aplikacje czy różnego rodzaju filmiki w sieci. Dobrze jest dowiedzieć się czegoś na temat osoby przeprowadzającej trening – czy ma ku temu odpowiednie kwalifikacje. Aby być stale zmotywowanym, należy sobie wyznaczyć dni i godziny treningu. Dobrym pomysłem jest również motywacja z drugą osobą – można się umówić z przyjacielem na wspólny trening video czy przesłanie zdjęcia po skończonym treningu. Pamiętajmy, że zależy nam na długoterminowym utrzymaniu aktywności, aby osiągnąć trwały efekt. Minimum to 2 treningi w tygodniu. Podsumowując, należy stopniowo zwiększać aktywność, powiedzieć sobie powody, dla których to robimy oraz znaleźć bodziec zewnętrzny, który będzie w stanie stale nas motywował.

Jakie zdrowe nawyki żywieniowe możliwe do wprowadzenia od zaraz rekomendujesz na początek, by zacząć powoli, a jednocześnie szybko się nie zniechęcić?

Warto zadbać o regularność spożywanych posiłków. Wybieramy to, co dla nas smaczne, jednak unikając produktów przetworzonych, bogatych w cukry proste i nasycone kwasy tłuszczowe. Najlepiej pozbyć się z domu produktów, po które chętnie sięgamy, a niekoniecznie są zdrowe (np. słodycze czy słone przetworzone przekąski). Jeżeli często odczuwamy głód, dobrze jest najpierw sięgnąć po wodę mineralną. Nieraz mylimy uczucie pragnienia z głodem. Podczas posiłku trzeba się skoncentrować tylko na jedzeniu i spożywać powoli, gdyż potrzeba trochę czasu, zanim informacja o uczuciu sytości dotrze do naszego mózgu.

Podzielisz się swoim przepisem na smaczne, szybkie, a przede wszystkim zdrowe danie, które z łatwością przygotujemy w domowym zaciszu?

Z mięsnych dań mogę zaproponować pełnoziarnistą tortillę z kurczakiem i warzywami. Mięso z piersi kurczaka kroimy w paski i doprawiamy za pomocą takich przypraw jak słodka papryka, kurkuma, pieprz i sól. Pokrojone mięso podsmażamy na łyżce oleju. Do tego przygotowujemy ulubione warzywa – np. paprykę, pomidora i sałatę rzymską. W międzyczasie blendujemy ½ awokado z dodatkiem łyżeczki soku z cytryny, ząbka czosnku, soli i pieprzu. Całość zawijamy w kolejności: sos, sałata, reszta warzyw i kurczak. Tak powstaje pełnowartościowy posiłek.

Sama od sześciu lat nie jesz mięsa. Co zatem proponujesz dla wegan?

Taką samą tortillę dla wegan można zrobić, zamieniając mięso na tofu. Jednak z dedykacją dla roślinożerców mogę zaproponować spaghetti "bolognese" – wystarczy pełnoziarnisty makaron, przecier pomidorowy, soczewica czerwona, ulubione warzywa, np. marchew, cebula, papryka, do tego łyżka oliwy. Makaron gotujemy. Warzywa drobno siekamy i krótko podsmażyć. Następnie dodajemy przecier i całość dusimy przez ok. 20 min. Pod koniec dodajemy przyprawy - oregano i pieprz. Sos podajemy na makaronie. To danie sprawdza się zarówno dla wegan jak i wszystkożerców.

Istnieje również grupa ludzi, którzy za gotowaniem nie przepadają, albo po prostu brakuje im na nie czasu. Tutaj najrozsądniejszym wyborem będzie chyba dieta pudełkowa. Jak zacząć przygodę z cateringiem dietetycznym?

To proste. Na początek warto określić cel stosowania diety. Następnie dobrać odpowiednią kaloryczność, a także rodzaj diety w zależności od indywidualnych potrzeb organizmu. W cateringu Maczfit dietetycy chętnie dobiorą właściwą dietę. Wybór jest szeroki, a dieta pudełkowa to zdrowe, zbilansowane, a przede wszystkim urozmaicone i smaczne posiłki. Jest to niewątpliwie duża korzyść dla osób, które nie przepadają za gotowaniem i nie wiedzą jak się zabrać za zdrowe żywienie.

ZOBACZ TAKŻE: Dieta SIRT: ceniony Szef Kuchni zdradza przepis na pyszne ciasteczka kokosowe!